zondag 28 januari 2007

20070127 TT Jabbeke 53,1 km (2007 => 239,3 km)


Vandaag sinds lang eens naar het Brugse (allez de omstreken van Brugge) gaan biken. Was al een hele tijd geleden. Ook het biken met Kurt (Kommil Foo) was al een tijdje geleden. Mol was de laatste keer...

Het werd ook ne keer een zaterdag, maar alleen omwille van het feit dat het de zondag niet lukte door een familiefeest. Volgende week is het weer zo...

Soit, vroeg uit bed en in de regen naar Jabbeke afgezakt. We hadden afgesproken om 8u30 en toen ik daar ietwat te vroeg toekwam, zag ik Petanker al rondlopen. Met hem naar binnen gegaan en nog een koffie gedronken. Ondertussen kwamen de vaste forumbikers ook toe.
Kurt liet wat op zich wachten en toen ik uiteindelijk ging vertrekken kwam hij juist af. Gelukkig...

Eenmaal vertrokken, werd het weer al vlug duidelijk dat het parcours er hier en daar lekker vettig ging bij liggen. Na enkele stroken offroad kreeg ik het al goed warm en deed ik mijn goretex mutske af. Niet te lang wachten daarmee, anders riskeer je een verkoudheid als je in schuim en zweet staat...

Via de Hoge Dijken gingen we langzaam richting Zerkegem. In het eerste stuk zat er al eentje tussen waar we moesten afstappen. Na een stukje van een boereveld, kregen we enkele paletten om over te rijden. Juist daarna afdraaien naar rechts en pal, stil... Het was waarschijnlijk wel te doen om erdoor te rijden, maar het was goed om de benen hier al op te blazen en er volgden nog ruim 40 km... Peter kan er van meespreken hé...
Na het "Steedje" reden we op een paar offroad strookskes naar de Dorenhoek.

Het werd duidelijk dat Kurt niet echt in beste doen was, want na elke modderstrook kwam hij een stukje achter. De stukken verhard waren nu en dan welgekomen om te recupereren. Sommigen vlogen echter over de weg, maar bij de eerstvolgende modderstrook was het dan weer blok...

Wat mij wel opviel was dat de nieuwe wielen die ik gemonteerd heb, de Mavic Crosstrails, die stukken lichter zijn dan mijn vorig, de Mavic Mx 517. Hoe een wielsetje verschil kan maken! Ik ben er echt content van!

Soit, wat de tocht betreft. Rond kilometer 20 kregen we de eerste welgekomen bevoorrading waar ook Katrien en Furious zaten. Beiden waren aan het bekomen van de modderstroken. Een kerel die ik vervoegd had tot aan de bevoorrading vroeg me waar mijn compagnon was en ik had Kurt inderdaad effen losgereden. Ik wist dat de bevoorrading niet ver meer was, dus ja, het kon wel even hé...
Na de bevoorrading weer samen op pad. Na enkele kilometer kregen we een mooi stuk bos voorgeschoteld. Welkeen het juist was, weet ik niet meer... Vloetemveld? Daar vlug nog ne keer de pees op gelegd en wat tragere bikers ingehaald vooraleer we de echte modderstroken tegenkwamen. Ik vloog echt wel in het begin van dit stuk en haalde hier heel wat bikers in, maar telkens met respect, indien het niet mogelijk was, dan bleef ik er wel achter. Na een tijdje koos ik de linkerkant van de strook, terwijl het grootste deel rechts zat. Nog een paar zo ingehaald en dan weer rechts gaan rijden als de weg vrij was.
Na deze schitterende strook was het even wachten op Kurt, die opgehouden werd door enkele voorliggers... Nu kwamen heel wat schitterende stroken voor de wielen geschoven... De Abdij van Zevenkerke, een mooi stukje bos, Enink, Bethanie, Hoeve Aandekooi, Tillegembos,...
Dan volgde de tweede bevoorrading aan het mooi stukje parcours dat normaal voor paarden bedoeld was... De bevoorrading deed weer eens deugd. Ik zag aan de bevoorrading dat enkelen daar bezig waren over mijn wielen. Blijkbaar valt dat wel op als je met nieuw materiaal rond rijdt. Nu, het is wel zo dat de wielen er iets anders uit zien omdat de spaken plat zijn en de dessin op de wielen is ook wel mooi...

Na de bevoorrading bleven Kurt en ik nog even samen, maar toen kon ik de benen niet meer stilhouden. Op een offroad strook gaf ik er een lap op en zag ik Kurt niet meer terug. Ik kroop in het wiel van iemand die voor mij reed en de snelheid op de weg ging een stuk de hoogte in. We haalden toch wel een goede 35 km/h.
In Snellegem, ter hoogte van de Boerenmolen zag ik Kurt nog even terug. We moesten een lusje doen en toen ik de lus achter de rug had, begon hij er juist aan. Hij zat duidelijk kapot. Toch haalde hij er nog nen boel in die nog kapotter zaten dan hem!

Via een heleboel stukjes die ik kende van de blosoroute (maar dan in omgekeerde volgorde) kwamen we dan weer terecht in Jabbeke, via het Klein Strand.
Het werd het einde van een mooie, leuke, goed georganiseerde tocht!

Besloten om mijnen bike niet af te spuiten door de rij wachtenden voor mij. Dan maar direct den douche binnen. Kurt stond juist in de zaal als ik uit den douche kwam. Dan nog een leffe gedronken, het welgekomen gratis stuk pizza verorberd, onzen cadeau in ontvangst genomen en weer richting huis.
In de namiddag dan nog eens mijnen bike gekuist, het was de moeite!

Weer genoten van deze schitterende dag!

Te downloaden GPS, NGI en andere parcoursinfo

Gegevens:

Duur 3:09:50
Minimale hartslag 73 HF/min.
Gemiddelde hartslag 169 HF/min.
Maximale hartslag 194 HF/min.
Standaardafwijking 19,7 HF/min.
Gemiddelde snelheid 19,3 km/u
Maximale snelheid 35,6 km/u
Afstand 53,1 km

Minimale hoogte -11 m
Gemiddelde hoogte 2 m
Maximale hoogte 14 m
Stijging 45 m
Daling 51 m

Geen opmerkingen: