zondag 7 januari 2007

20070107 Roubaix - Ronde Des Rois 42 km (2007 = 87 km)

Met een aantal steenbakkers afgesproken om vandaag te gaan biken in Roubaix. We mochten starten aan de piste en eindigen op de piste met daar nog een heleboel mooie stukken ertussen.
Tegen dat we goed en wel in Roubaix waren (na al de sightseeing door Bert en Steven) stonden John en Rik Deryckere ons al op te wachten. Rik Denys, Yoerik, Steven, Bert, Rudy, Wouter en ikzelf maakten ons klaar en we konden de baan op. John zei op voorhand dat hij ging voor de korte tocht...


Na wat slingerwerk door Roubaix zelf waren we Wouter bijna kwijt in de eerste stuk off-road. Hij was van plan om een andere weg te nemen... De pijlen stonden redelijk groot op de grond en toch slaagde hij er nog in om te missen... Tja...

Het ging richting de spoorweg waar het direct duidelijk werd dat het hier ook wel wat geregend had. We hadden direct een bike die ietske zwaarder was door de modder van de afgelopen dagen... Enkele bikers gingen links tegen de grond, rechts gleden ze uit, in de midden bijna tegen de grond... Het was dus opletten waar je reed en je gedachten erbij houden. In het begin haalden veel bikers ons aan een hels tempo in op deze strook, maar iets verder waren er toch veel die te voet stonden... Mindere ervaring? Verkeerd geschakeld? Verkeerde bandenkeuze? Bandendruk? Wie gaat het zeggen. Enkele vlamingen hoorde ik ook zeggen dat je voor zo'n omstandigheden niet naar Frankrijk moet komen... Inderdaad, maar het zou overal zo zijn geweest, als je het weer van de laatste dagen bekeek... Ik vond het overal nogal redelijk meevallen, al moest je natuurlijk opletten...

Na deze stroken wachtten we allemaal op elkaar en gingen we weer op weg. Een aantal kilometer verder sloeg John af voor de kleindere toer... De maag had zijn tol geëist? Of was twee dagen na elkaar biken teveel?

Soit, wij dus verder met de rest van de groep... De kasseistroken kwamen er aan... Op een bepaald moment moesten Steven, Rik en ik de anderen laten gaan... en dit op een stuk waar ik vorig jaar met Marc (alias Moviestar) van de Superiabikers van de anderen wegreed... Een stuk kasseien vals plat tot aan een kapelleke..

Na enkele minder gekende stroken kwamen we dan aan Carrefour de l'Arbre... Aan ongeveer 40 km legden we de eerste strook af, tot aan het café... Daarna werd het een smerigere strook die dus iets minder rap gedaan werd en waar we ook meer bikers moesten inhalen... Het was dus opletten voor het uitschuiven...

Op een tiental kilometer van het einde, ter hoogte van Marais, kregen we de 2 de bevoorrading, waar het dan nog begon te regen ook! Na een tas warme soep en een babbelke met Scubaluc, gingen we weer op weg... Bert, Wouter, Yoerik en Rudy moest ik weer laten gaan... Steven en Rik moesten mij dan weer laten gaan... Aan de terrils kwam ik Rudy tegen die stil stond... Zijn remmen waren volledig weg... Ik raadde hem aan rond te rijden, maar blijkbaar deed hij wel de klim, maar dan de afdaling te voet...

Beide terrils waren makkelijk om op te rijden, terwijl er toch wel verwonderlijk velen te voet stonden... Eenmaal boven kregen we een schitterend zicht! Nie te doen... Dan maar de eerste naar beneden en direct nummer twee omhoog! De tweede naar beneden ging niet echt makkelijk omwille van mijn voorligger die plotseling veranderde van idee en van zijn bike sprong. Ik kon hem niet meer ontwijken en moest dus ook voet aan de grond zetten. Daarna dus maar met één voet in de pedalen naar beneden!

Daarna werd het recht naar Roubaix in een sneltempo om de achtervolging in te zetten op Bert, Yoerik en Wouter. Ik kon ze niet meer teruggrijpen... Ik zag ze terug aan de afspuitstand. Na lang wachten omdat er enen zijn bike precies ging opblinken, konden Bert, Wouter en ik onzen bike afspuiten. Blijkbaar had Yoerik een rappere kant gevonden. Rudy kwam achter mij staan, terwijl Steven ervoor koos om zijn bike niet af te spuiten. Rik was er nog in geslaagd om te voet te moeten eindigen door een platte tube...

Na de overheerlijk warme douches (ik nam weer het kleedkotje van Van Petegem 2003, net zoals vorig jaar), ging het richting den après.
Met 437 deelnemers waren de organisatoren doodcontent. Wij gingen weer met een beker naar huis voor de verandering... Weer een groot aantal buitenlandse deelnemers bij ons...

Na wat te drinken met Lok36000 gingen we dan richting thuis... Wel bijna vergeten om Rudy af te zetten, maar dankzij oerik is hij toch nog in Moen geraakt...

In de namiddag dan maar de beentjes ontspannen met een wandelingeke samen met het gezin van Yoerik...

Op naar Kemmel zaterdag 13 januari...

Geen opmerkingen: