maandag 4 augustus 2008

Zondag 03/08/2008 - Roadbook Tellin en Rochefort ( 72 km + totaal 2008 = 1768,8 km)

Yep, vandaag stond er een daguitstapje op het programma naar "de Dardennen".
Tellin zou de uitvalsbasis worden om twee "tochtjes" aan elkaar te breien. Steven had er twee die hij gevonden heeft op de site van O2bikers doorgegeven aan John. John had die op GPS bewerkt om aan elkaar te zetten. John en ik zetten dit dus op onze gps en wij op weg.

Om 6u30 werden we verwacht bij John voor de koffie. Toen ik toekwam zat er al een jong baaske op de straatrand aan den overkant. Na een vijftal minuten kwamen er nog een paar anderen toe. Steven moest nog effen terug naar Moen omdat hij zijn geld vergeten had, toen konden we onderweg...

Tegen 9u00 waren we ter plekke... De bike uithalen, alles klaarmaken en hup, op weg in de streek rond Tellin...

Roadbook 48 Tellin : 33Km, 580Hm, 90% off-road

De voormiddag was dus het rond Tellin... Het zou een tochtje worden van een 33 tal kilometer met een 580 hoogtemeters en een 90% offroad. Twee dingen klopten, maar de hoogtemeters zaten er toch een stukje naast... een heel stukjes zelfs. Zowel de gps als de Polar brachten ons op een 850 meter. Niet niks dus.

De eerste paar kilometers waren directen stukje klimmen, maar dan wel via de baan. Direct opgewarmd... Dan werd het een stukje dalen door het Bois de Dessus en het Bois de Dessous (wie bedenkt er toch deze namen?). Hier werden we direct geconfronteerd met "the wildlife". Een paar everzwijnen dwarsten de weg voor Klaas en ikzelf. Enkele anderen kwamen iets achter en zagen ze niet.
Hier bleek direct dat Steven2 zijn dagje niet zou hebben. Yoerik, Pascal, Klaas en ikzelf bleken niet echt te sukkelen vandaag. Hier bleek ook al hoe we verdeeld zouden geraken. John bleef achterop met de gps, ik reed mee met deeersten met de gps. Zou wel nodig zijn om ons te splitsen op zo'n parcours. Ieder moet hier zijn eigen tempo rijden, dit kan niet anders. Te rap rijden is nie goe, te traag nog minder... Nu en dan wachten dus. Maar samen uit is samen thuis!

Het begin waren naar mijn mening nogal veel brede dreven, we reden inderdada precies rond het bos ipv te profiteren van de mooie streek. Nu, de hoogtemeters maakten op den duur veel goed. Geleidelijk aan echter kwamen we meer en meer in het "echte bos" waar we wat fameuze afdalingen, mooie klimmekes en zo voor de wielen geschoven kregen. Veel bewoonde wereld kwamen we niet echt tegen. We waren precies alleen op de wereld. We kwamen in de voormiddag welgeteld één biker tegen... Voor de rest leken we alleen op de wereld.

Het werd wel genieten, pure fun. Technisch was dit parcours niet echt heel moeilijk, verre van, maar toch werd het leuk. Gewoon het feit dat steenbakkers samen op weg kunnen. Geleidelijk aan werd ook duidelijk dat de hoogtemters niet echt klopten. We zaten nog op 12 km van het einde, maar hadden al meer dan 600 hoogtemeters. Volgens O2 bikers ging het om 580 hoogtemeters.

Pascal was duidelijk in zijn element met zo'n tochten, ook Siegfried begon geleidelijk aan in zijn element te komen. Klaas deed iets meer op zijn gemak, Berre doseerde, John bleef achter bij de tragere mannen om de weg te tonen, Steven en Steven bleven samen, ik reed mee vooraan met Yoerik en Pascal en soms Siegfried...

Tegen 12u kwamen we weer toe in Tellin. Vlug den bakker binnen, want het was 12u en ik wou zeker nog iets hebben om te eten. Den bakker wist precies niet waar hij het had, zo'n bende vuilaards en zweters die zijn mooie winkel binnen stapten. Nu, hij zal zeker en vast goede zaken gedaan hebben :-)

Nu nog effen uitblazen op het terraske en genieten van het uitzicht... Daarna hop weer op den bike voor de rest van den dag, roadbook nr. 2... Rochefort...

Roadbook 102 Rochefort : 28Km, 620Hm, 75% off-road

Na de tussenstop werd het eerst een verbindingsstuk volgen van een paar kilometer tot we aan het brugje kwamen juist bij Rochefort.
Het Réserve de Lesse et Lomme was het eerste ntuurgebied in de namiddag waar we gebruik van maakten. Volgens O2 bikers zou den dezen makkelijker moeten zijn dan den eersten. Hij scoorde minder op technisch vlak en had juist iets keer meer hoogtemeters. Tja, blijkbaar kan je niet altijd voortgaan op die boekskes...
Deze bleek inderdaad een makkelijkere aanloop te hebben, maar tegen dat we een terraske deden in het centrum van Rochefort, hadden we toch al heel wat achter de rug. Een paar fameuze klimmekes, maar al even fameuze afdalingen die technisch toch niet van de poes waren. Het zouden voor bepaalden onder ons nog wat zware kilometers worden. Ikzelf had vandaag goede benen en kon helemaal niet klagen.

De bike zorgde bij mij voor een heel andere klimhouding en dat voelde ik ook. De knie deed minder pijn, ik kon langer klimmen, draaide ook een andere versnelling, trapte kleinder,... soit, ik zat beter dan ik al lang gezeten had!
Ik voelde mij goed in mijn sas op zo'n parcours.

Ook na de deugddoende cola in Rochefort had ik er nog zin in. Hier kregen we dan toch nog twee klimmekes waar iedereen van de bike moes... Amaai zunne... Keien, leistenen, rotsondergrond, maar dit alles volgens O2 bikers niet echt technisch.
Iets daarvoor hadden we een schitterende afdaling gehad. Keien, wortels en dit alles aan een hoge snelheid waar het verstand op 0 stond... De schaduw en hier en daar doorschijnende zon deed haar best om het nog iets minder zichtbaar te maken...

Siegfried, Klaas, Yoerik, Pascal en ik waren voor. Daarna kwam de rest. Steven2 had zijn twijfels al duidelijk gemaakt en zou via de baan terugkeren... Het gat maakte duidelijk dat hij inderdaad ergens zal afgeslagen zijn. Na een andere afdaling over keien en zo en een korte pauze om te bekomen, haalden de anderen ons weer bij... Met een 8 tal waren we dan nog op baan om de rest af te leggen.

De rest was echt ook niet niks... Steile klims over een redelijk ontoegankelijk parcours, een paar die redelijk op het tandvlees zaten, eentje die er nu pas doorkwam, kortom, van alles wat. Na het laatste stuk langs de Lesse, waar John probeerde te zwemmen, waar Bert een foto nam, waar we allemaal te voet gingen (ja, allemaal! ook de portretteur!), kwam nog een lange klim. Daar nog even doortrekken, samen met Siegfried en Pascal en dan beneden weer hergroepering. Nog tot aan het bruggeke waar we de effectieve route startten en dat was het dan. Nu nog terug naar Tellin... Efkes laten uitzakken tot bij Steven, maar die deed teken dat we er van door mochten gaan.

Uiteindelijk Pascal en Siegfried nog kunnen bijhalen, samen met John. Toen Siegfried echter nog ne keer doortrok moesten zowel John als ik de rol lossen en moesten we ze laten gaan. Geleidelijk aan kwam iedereen dan toe, de één al was afgepeigder dan de ander, maar over één ding waren we het allemaal eens! We moeten dit meer doen!

Daarna bezorden we een plaatselijke oude dame een onvergetelijke zondag door ons allemaal te verfrissen op het pleintje... Ze kwam zelfs zeggen dat ze foto's zou nemen... Tja, dat ze deed wat ze niet laten kon...
Dan uiteindelijk een Rochefort 10 en een halve liter later, gingen we weer richting Sint Denijs om dan uiteindelijk weer naar huis te gaan.

Schitterend, schitterend, schitterend! Zowel parcours, weer, gezelschap,... alles was echt af vandaag! Volgend jaar op naar Bouillon? Misschien daar eens de route rijden van de Grand Raid?