zondag 19 november 2006

20061119 TT Orchies (Frankrijk)

Toen ik deze morgen de rolluiken optrok, zag het er allesbehalve aangenaam bike-weer uit... Regen, regen en nog eens regen. Rond 7u05 kreeg ik een sms'ke van John om na te gaan of ik nog een extra regenjas had, hij vond de zijne niet meer terug. Gelukkig had ik er noge ene op voorraad...
Om 7u20 had ik afgesproken met Pascal aan zijn voordeur. Pascal kwam tot bij mij. Het regende nogal redelijk en zou kan hij tot bij mij... Soit, we gingen dus op weg om wat een hels tochtje beloofde te worden.
Gelukkig was het nogal redelijk warm voor de tijd van het jaar en bleef de wind achterwege. Voor de rest was alles wat een Flandrien wil aanwezig, regen, modder, kasseien en een terril... De hel van het noorden kwam er aan voor ons...

Eenmaal in Orchies, zat de Lok36000 ons al op te wachten... Hij was daar al aan het wachten op de Steenbakkers die volgens hem een bende tolerante bikers zijn...
Een tiental minuten later kwamen ook Berre, Steven, John, Wouter, Jeffrey en de not(yet)steenbakker Steven toe. We konden dus op weg...
Vanuit Orchies ging het richting Montagne De Douai. Nogal redelijk rap bleek het een tochtje te worden waardoor we enorm smerig gingen worden. Het vuil spatte langs alle kanten op, het was zoeken naar het evenwicht, glijden van links naar rechts,... Door een paar tragere bikers die blijkbaar iets minder technisch waren, kon onze groep niet lang samenblijven. Omwille van het feit dat het ging over een splitsing van twee groepjes, gingen we gewoon door op ons elan. Het was pompen en pompen om soms bij de anderen te blijven, maar het lukte. Via een heel aantal vettige stroken, kasseien die soms niet meer zichtbaar waren, kwamen we aan de terril... Na een klim via een zeer brede zandstrook, kwamen we aan een meer technische strook. Het deed me effen denken aan Bruyelle, maar daar was het dan weer veel imposanter... Na draaien en keren tussen de bomen en struiken, kwamen we aan de bevoorrading. Ondertussen had ik Lok, Jefke, Berre, Pascal en Wouter (die ons met een mooie demarrage bijhaalde) moeten laten gaan. Door enkele tragere voorgangers en door duidelijk minder kracht, kon ik hen niet meer bijhouden... Aan de bevoorrading echter, lieten we alles weer mooi samen komen en konden we na, na de innerlijke mens versterkt te hebben, weer op weg. Tussen de geweerschoten van de jagers gingen we dus weer gaan wroeten. Hier en daar was het echt wel de moeite: immense plassen, zoeken naar het goede spoor, slalommen tussen andere bikers, kasseien die glibberig waren,... Soit, alles wat het biken leuk maakt! Ondanks de regen was het een zeer leuke tocht! Hij was lastig door de staat van het parcours, moest je deze tijdens een droge periode in het jaar doen, dan zou het al heeeeeel wat anders zijn...
Na de bevoorrading reden we jammergenoeg langs een immens bos, ik had er liever dwars door gegaan, maar ja, misschien privé? Soit, het Forêt Dom. De Marciennes was niet voor ons bestemd...
De eerste kilometers na de ravito bleven we met de steenbakkers ook mooi samen... tot jeffrey zijn duivels ontbond en ging zoals geen ander... Enkel Pascal kon (of wou) volgen. De rest bleef achter... De modder, het weer en de kasseien hadden ondertussen hun tol geëist en sommigen onder ons, waaronder ik, zaten op het tandvlees... Ik moest een paar steenbakkers laten gaan, een paar moesten mij ook laten gaan... allez, verbrokkeling alom... De laatste kilometers was het rijden op karakter en "op souplesse"... Pompen tot aan den arrivée met andere woorden...
Eenmaal aan de aankomst nog den bike laten afspuiten, inderdaad, we moesten het niet zelf doen... Onze verse kledij aangetrokken in de kou... Vlug ons gezicht een beke toonbaar gemaakt en hop naar den bar. Daar konden we nog ons gratis 1/2 stokbrood en drank afhalen. Dit nog soldaat gemaakt en dan weer naar huis...

Deze schitterende, zware, maar weer onvergetelijk Franse tocht staat voor volgend jaar zeker weer op het programma!
Het was een schitterende organisatie, idem dito parcours met heeeeeeel weinig verhard en goede bepijling, wat moet een mens nog meer op zondagochtend?

Inderdaad... het gezelschap en dat was er ook...


Te downloaden GPS, NGI en andere parcoursinfo

Gegevens
Energieverbruik 3165 kcal
Gemiddelde hartslag 158 HF/min.
Maximale hartslag 191 HF/min.
Gemiddelde snelheid 19,1 km/u
Maximale snelheid 29,1 km/u
Afstand 51,0 km
Stijging 75 m

Geen opmerkingen: